Dokter in de kleuterklas!

Een vraag vanuit een lokale basisschool: de kleuterklas is bezig met een dokter & geneeskunde project en nu leek het hen leuk als er een echte dokter in de klas komt met wat medische attributen voor een demonstratie en vragenronde. Heb ik interesse? Natuurlijk, hartstikke leuk! Eens een andere doelgroep.

Als ik eenmaal voor de klas zit in een kring van dertig kleuters, is er eerst enige teleurstelling. De klas is er van overtuigd dat ik geen ‘echte dokter’ ben. Ik word herinnerd aan mijn visites op de PG afdeling.

‘Waarom niet?’ vraagt de juf.

‘Ze is een vrouw!’ is het toch wel schokkende antwoord. Daar gaat dan 150 jaar emancipatie! Enige inventarisatie leert vervolgens dat meer dan de helft van de kleuters een vrouwelijke huisarts heeft en de voor hen verrassende gevolgtrekking is vervolgens dan ook dat vrouwen ook een dokter kunnen zijn. Gelukkig, zo ver zijn we inmiddels!

Een tweede reden waarom ik moeilijk overtuig: ik heb geen witte jas aan. Ik ben zo gewend aan het niet dragen van een witte jas, dat ik helemaal ben vergeten om er een mee te nemen voor deze demonstratie.

Gelukkig komen we snel op stoom na het ietwat onwennig begin. Er zijn veel vragen:

– waarom luister je met een stethoscoop? (het verbaasd me dat kleuters dit woord kunnen uitspreken!)

– wat doe je met de hamer? (een demo bij een bereidwillig jongetje geeft veel hilariteit)

– waarom heb je een dokterstas bij je? (het antwoord: omdat ik een dokter ben, wordt zonder bezwaar geaccepteerd)

– waarom is een ader blauw, terwijl je bloed rood is? (ik worstel even met deze biologie 101 voor de kleuterklas: bloed moet worden opgeladen met zuurstof enz.)

– heb je een spuit bij je? (jawel, speciaal voor de demo meegenomen)

En nog meer van dit soort leuke vragen.

De otoscoop blijkt het meest populaire attribuut en het stroomt over van de vrijwilligers die in hun oren willen laten kijken. Een heel aantal cerumenpropjes later is de rust weer wedergekeerd.

We staan nog even stil bij hechten en wonden. Ik heb een hechtdraad bij en een kleuter vertelt een anekdote over een wond die gehecht moest worden, met bijbehorend erg stoer litteken.

We zoeken het bijbehorende speelgoed doktersattribuut bij zijn echte dubbelganger en oefenen vervolgens klassikaal nog eens alle namen. Alleen otoscoop blijkt wat moeilijk, maar de rest gaat feilloos.

Al met al een geslaagde demonstratie en een hartstikke leuke middag. Ik ben in ieder geval weer heel wat wijzer geworden en naar ik hoop de kleuters ook!